Η Expert
δοκιμάζει εκ νέου τις δυνάμεις της στην ελληνική αγορά μέσω της
Εμποροβιομηχανικής ΑΕΒΕ, σε μια δύσκολη συγκυρία. Ο κ. Κωνσταντίνος Γραμμένος, πρόεδρος της Expert Eλλάδας μιλά στο thedayaftergr για τη στρατηγική και τους στόχους και της εταιρείας.
Κύριε Γραμμένε, πόσο κόστισε το restruction για το brand της Expert και πώς θα επιτευχθεί η εκ νέου διείσδυση της εταιρείας στην αγορά;
Εκτός από την «κουλτούρα Expert», στην εμπέδωση της οποίας ο Όμιλος επενδύει συστηματικά, η επαναφορά του brand στην ελληνική αγορά σχεδιάστηκε με κριτήριο τρεις βασικούς άξονες: την οργάνωση ενός υπερσύγχρονου συστήματος διανομής- logistics, τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού κεντρικού συστήματος αγορών και την εφαρμογή ενός λειτουργικού, ενοποιημένου, μηχανογραφικού συστήματος. Πιστεύουμε ότι, με τα δεδομένα της διαρκώς, πλέον, μεταβαλλόμενης αγοράς, τόσο σε τοπικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο, τα τρία αυτά στοιχεία αποτελούν προϋπόθεση για την ταχύτερη και επιτυχέστερη διείσδυση της εταιρείας μας στην αγορά – πάντα με γνώμονα την πλήρη κάλυψη των αναγκών του πελάτη.
Το κύριο στοιχείο
που διαφοροποιεί την Expert
από τον ανταγωνισμό είναι η αυστηρά ανθρωποκεντρική, εξατομικευμένη
αντιμετώπιση των πελατών. Ακόμη και στα πιο μικρά ή απομακρυσμένα καταστήματα,
το προσωπικό έχει εκπαιδευτεί ειδικά ώστε να συμβουλεύει σωστά τον πελάτη
ανάλογα με τις ανάγκες του, να τον βοηθά να καταλήξει στην πιο αποτελεσματική
επιλογή προϊόντων και, φυσικά, να βρίσκεται στο πλευρό του με ολοκληρωμένες
υπηρεσίες υποστήριξης μετά την πώληση. Αυτό, σε συνδυασμό με τη μεγάλη ποικιλία, τις
επιπλέον εγγυήσεις και τις προσιτές τιμές, καλλιεργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με
τους πελάτες, που γνωρίζουν ότι στην Expert θα βρουν τις λύσεις που αναζητούν, σε ένα απόλυτα
επαγγελματικό, αλλά και ταυτόχρονα φιλικό περιβάλλον. Πρόκειται για την
περίφημη «κουλτούρα Expert»
που, κάθε χρόνο, προσελκύει περισσότερους από 100 εκατομμύρια αγοραστές σε όλη
την Ευρώπη.
Κεντρικός στόχος
της στρατηγικής μας είναι να επιτύχουμε τη σχεδόν πλήρη πληθυσμιακή κάλυψη του ελλαδικού χώρου μέσω του συστήματος της δικαιόχρησης (franchising).
Συγκεκριμένα, για το 2017 το πλάνο μας προβλέπει την λειτουργία 5 νέων σημείων, ενώ στόχος μας είναι, μέχρι το τέλος του 2018, τα σημεία πώλησης με το σήμα Expert να φτάσουν τα 45.
Κατά τα άλλα, οι
κύριες προτεραιότητές μας για την 3ετία 2017 – 2019 είναι οι εξής:
-Να διατηρήσουμε
τη χρηματοοικονομική ευρωστία της εταιρείας.
-Να καθιερώσουμε
την Expert στη συνείδηση των
καταναλωτών ως την εταιρεία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών η οποία προσφέρει
προϊόντα στις πιο ανταγωνιστικές τιμές και υπηρεσίες υψηλού επιπέδου.
-Να ενισχύσουμε
ακόμη περισσότερο την έμφαση που δίνουμε στην ικανοποίηση των πελατών,
ολοκληρώνοντας τη στροφή από το λειτουργικό και διαχειριστικό marketing, σε relationship
marketing.
-Να
επανασχεδιάσουμε το μίγμα των προϊόντων μας ώστε να ανταποκρίνεται στις νέες ανάγκες
των καταναλωτών, με επίκεντρο τον κλάδο πληροφορικής και τηλεφωνίας.
- Να
αξιοποιήσουμε τις τάσεις της αγοράς.
Παράλληλα,
σκοπεύουμε να αναπτύξουμε περαιτέρω το μερίδιό μας στην αγορά, μέσα από:
Αύξηση της
επισκεψιμότητας στα καταστήματα
Βελτίωση του
μέσου όρου απόδειξης
Αύξηση πωλήσεων
εκτεταμένης εγγύησης
Ανάπτυξη σε
γεωγραφικές περιοχές που δεν γειτνιάζουν με υφιστάμενες επιχειρήσεις-μέλη μας
Αύξηση πωλήσεων
μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματός μας
Ενίσχυση της παρουσίας
της Expert στα social
media, συμπληρωματικά της προώθησης του brand μέσω των παραδοσιακών καναλιών, όπως είναι η τηλεόραση,
το έντυπο υλικό κ.λπ.
Νομίζω ότι είναι
χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η Εμποροβιομηχανική ξεκίνησε με ένα δίκτυο 14
σημείων πώλησης το οποίο, μέσα στην τριετία 2014-2016, η εταιρεία
υπερδιπλασίασε, φτάνοντας τα 32 καταστήματα. Σήμερα, το δίκτυο μας ανέρχεται σε
33 καταστήματα, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα γεωγραφικών περιοχών. Απασχολεί
συνολικά 127 επαγγελματίες, καταλαμβάνοντας έκταση 18.250 m2.
Η ανάπτυξη της
εταιρείας μας σχεδιάζεται με στόχο την κάλυψη γεωγραφικών περιοχών που δεν
γειτνιάζουν με υφιστάμενες επιχειρήσεις-μέλη μας. Η έμφασή μας είναι, κυρίως,
στην Βόρεια Ελλάδα όπου η Expert έχει μικρή παρουσία μέχρι σήμερα.
Υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις αλλά και κίνητρα για τη συμμετοχή των επιχειρήσεων στο
δίκτυο της Expert;
Στην Εμποροβιομηχανική
ΑΕΒΕ αναζητάμε συνεργάτες με όραμα, οι οποίοι συμφωνούν με τη στρατηγική
επιλογή μας για τη βέλτιστη, εξατομικευμένη εξυπηρέτηση των καταναλωτών και
επιθυμούν μια επένδυση που θα τους αποφέρει μακροχρόνια σημαντικά οφέλη.
Εξυπακούεται ότι τα κριτήρια επιλογής των συνεργατών μας είναι αξιοκρατικά και
περιλαμβάνουν την ανταπόκριση σε μια σειρά από συγκεκριμένες ικανότητες και
δεξιότητες, που συνθέτουν το ιδανικό, κατά την άποψή μας, προφίλ συνεργάτη Expert. Ωστόσο, η ουσία πίσω από αυτά τα
επιμέρους κριτήρια, είναι ότι ψάχνουμε ανθρώπους οι οποίοι να ταιριάζουν στην
κουλτούρα μας. Τολμάμε να ονειρευόμαστε διαφορετικά και επιθυμούμε αυτό να
είναι… «μεταδοτικό»!
Ποιο είναι το
μήνυμα της μητρικής Expert προς τους κατά τόπους συνεργάτες της μεταξύ των
οποίων και η Εμποροβιομηχανική ΑΕΒΕ;
Η Expert είναι
ένας πανευρωπαϊκός επώνυμος Οργανισμός Λιανικής Πώλησης και, ταυτόχρονα, ένα brand που μας εξασφαλίζει το καλύτερο όνομα
στην αγορά. Το γεγονός ότι η λέξη «Expert» έχει το ίδιο νόημα σε όλες τις γλώσσες,
διευκολύνει τους καταναλωτές, από την Νορβηγία μέχρι και την Ελλάδα, να το αντιλαμβάνονται με τον ίδιο τρόπο, ταυτίζοντάς
το με την εξειδικευμένη γνώση, την ποιότητα, τον επαγγελματισμό, τις
εξαιρετικές ικανότητες, και την επάρκεια. Όλα αυτά αποτελούν τους πυλώνες πάνω
στους οποίους, εδώ και περισσότερα από 50 χρόνια, η Expert οικοδομεί και
αναπτύσσει μια μάρκα με μεγάλη επιτυχία.
Όπως είναι
φυσικό, στις αξίες αυτές, προσθέτουμε διαρκώς και άλλες προκειμένου να
προσαρμοζόμαστε στις εξελίξεις της εποχής. Έτσι, και κάτω από αυτό το πρίσμα:
-Θεωρούμε ζωτικής
σημασίας τη λειτουργική αποτελεσματικότητα, τις συνέργειες και τις μειώσεις
κόστους, ώστε να είμαστε ανταγωνιστικά αποτελεσματικοί, στο πλαίσιο της
παγκοσμιοποίησης και του μειωμένου επιπέδου τιμών.
-Επιδιώκουμε
συνεργασίες μεταξύ όλων των συμμετεχόντων στην αγορά, που είναι πολύ σημαντικές
προκειμένου να ικανοποιούμε τις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες και απαιτήσεις
των πελατών μας.
-Παράλληλα, μέσω
της διεθνούς πολιτικής προμηθευτών, η Expert International χτίζει αληθινές και
βιώσιμες συνεργασίες με προσεκτικά επιλεγμένους στρατηγικούς προμηθευτές.
-Με τον πιο
αποτελεσματικό σχεδιασμό, τις λειτουργικές και διαφημιστικές διαδικασίες και την
πιο αποτελεσματική διεθνή διαχείριση βασικών λογαριασμών, εξασφαλίζουμε
επιπλέον οφέλη για τους κατασκευαστές συσκευών.
Στόχος μας είναι
να διασφαλίσουμε την ηγετική θέση μας, με τη βοήθεια της μακροπρόθεσμης
στρατηγικής της Expert International, που βασίζεται στα 4 Β's (Back to growth – Buying – Brand - Basics).
Τα οικονομικά
αποτελέσματα της Expert Ελλάδος για το 2016 δείχνουν ότι οι συνολικές πωλήσεις
των καταστημάτων μας ξεπέρασαν τα 19 εκατομμύρια ευρώ, διατηρώντας μια θετική
τάση της τάξης του 14%. Επίσης, μόλις στο τρίτο έτος λειτουργίας της, η Expert
πέτυχε 10% μερίδιο αγοράς του συνολικού τζίρου των buying groups. Αντίστοιχα,
και οι πρώτοι πέντε μήνες του 2017 ξεκίνησαν πολύ θετικά, με αύξηση 4,5% έναντι
του 2016, τη στιγμή που, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, ο τζίρος του κλάδου
έκλεισε με απώλειες της τάξης του 2,3%.
Είναι στα σχέδια
της Εμποροβιομηχανικής να αναλάβει και άλλες αγορές πέραν της ελληνικής;
Όπως ανέφερα και
προηγουμένως, κύριο μέλημα της εταιρείας σήμερα είναι η ανάπτυξη της σε
γεωγραφικές περιοχές που δεν γειτνιάζουν με υφιστάμενες επιχειρήσεις-μέλη της. Βεβαίως,
πάντα σε συνεννόηση με την Expert International, εξετάζουμε και πιθανές περιοχές σε
γειτονικές χώρες. Πρόκειται, όμως, για μια συζήτηση που βρίσκεται σε πρώιμο
στάδιο και, ως εκ τούτου, στην παρούσα φάση δεν μπορούν να δοθούν περισσότερες
λεπτομέρειες.
Ποια είναι η εκτίμησή
σας για την πορεία της αγοράς όπου δραστηριοποιείστε; Ποιες είναι οι τάσεις και
οι προκλήσεις δεδομένης της περιορισμένης κατανάλωσης;
Από το Σεπτέμβριο του 2016 διακρίνουμε μία καταναλωτική «κόπωση», η οποία οφείλεται
στις φορολογικές επιβαρύνσεις, το διαρκώς πιεσμένο διαθέσιμο εισόδημα, αλλά και
την αβεβαιότητα. Όλα αυτά έχουν επηρεάσει την ελληνική αγορά, που βρίσκεται,
σήμερα, σε μια «εκπτωτική» ατραπό. Καταλήξαμε, δηλαδή, να έχουμε περίπου έξι
μήνες τον χρόνο εκπτώσεις, χωρίς, ωστόσο, αντίστοιχα θεαματικά αποτελέσματα στην
άνοδο της συνολικής κατανάλωσης.
Μιλάτε για έναν κλάδο
που, από το 2007, βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Μπορεί, σύμφωνα με
εκτιμήσεις, η πορεία της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών να έχει
σταθεροποιηθεί τα δύο τελευταία χρόνια, όμως, η υποχώρηση από το 2007 έως
σήμερα είναι της τάξης του 45% - ποσοστό που, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι
εξουθενωτικό για τον κλάδο. Υπολογίζεται ότι, αυτή τη στιγμή, ο εν λόγω κλάδος παρουσιάζει
τζίρο 1,4 δισ. ευρώ (1,9 δισ. ευρώ εάν συμπεριληφθεί η κατηγορία της κινητής
τηλεφωνίας) έναντι 3,2 δισ. ευρώ, εννέα χρόνια πριν.
Πάντως, η
κατηγορία που παρουσιάζει την συνεπέστερη ανάπτυξη είναι οι οικιακές συσκευές.
Όλα δείχνουν πως τα «λευκά» έκαναν τον πτωτικό κύκλο τους λόγω κρίσης και τώρα
ανακάμπτουν, με δεδομένη άλλωστε την αναπόφευκτη καθολική διείσδυσή τους στα
ελληνικά νοικοκυριά. Τα προηγούμενα χρόνια η μέση τιμή τους έπεσε, με τους
καταναλωτές να στρέφονται σε σχετικά άγνωστα brands, τα οποία διαθέτουν λιγότερα
χαρακτηριστικά. Φέτος ευελπιστούμε ότι το κλίμα αυτό θα αντιστραφεί και ότι οι
καταξιωμένες μάρκες θα κερδίσουν εκ νέου την εμπιστοσύνη του κοινού,
προσφέροντας στην αγορά πιο ελκυστικές -από άποψη δυνατοτήτων- προτάσεις .
Τέλος, μια από
τις κατηγορίες που αποτέλεσαν ευχάριστη έκπληξη για το λιανεμπόριο ήταν αυτή
των αφυγραντήρων, η οποία, τα δύο τελευταία
χρόνια, μπήκε δυναμικά στη ζωή μας.
Κατά τα άλλα, η
χρονιά δεν προβλέπεται να δείξει διαφοροποίηση στις τάσεις της, δεδομένου
μάλιστα ότι διανύουμε ήδη το δεύτερο εξάμηνό της. Θεωρούμε ότι θα συνεχίσει την
ίδια πορεία.